Tuesday, February 12, 2008

Practical training in keskusta-fabrics: Dag 1

Toch een klein beetje zenuwachtig hoe het zal zijn om als textielontwerpster te werken neem ik de bus richting Schartenstrasse. Ik werk in de rode flat op verdieping twee bij Silja Eggenschwiler, één van de twee designers van keskusta-fabrics ( voor de webpagina zie keskusta-fabrics.com). De flat is gelegen in het prachtige Baden in het Noorden van Zwitserland. Ze heeft een heel ruim atelier met prachtig daglicht.

Ik ben heel erg onder de indruk van het grote weefgetouw: 150 cm weefbreedte, 16 schachten en computergestuurd.

In de flat hangen enkele gordijnen in Japans papier en linnen geweven in linnenbinding. Deze gordijnen, betrekkelijk modern, heel sober maar heel mooi, niet oubollig dient om een flat wat privacy te bieden, om het zonlicht wat minder sterk te maken en kan ook gebruikt worden om grote ruimtes in te delen. Voor deze gordijnen voer ik eerst enkele stalen uit, die ontworpen zijn door Silja. Daarna moet ik met verschillende textiellijmen testen uitvoeren op de stoffen, zodat de stof stijf wordt maar toch nog zacht blijft. Daarna ontwerp ik ook nog zelf motieven voor de gordijnen. Er zijn twee soorten wit papier en één bruine. De ketting bestaat uit gesponnen linnen, slubgarens. Eerst zal ik gewoon in linnenbinding weven en vervolgens hier en daar kettingdraden uit de stof halen en zo een patroon bekomen.

Maar voor ik dit allemaal kan weven moet uiteraard eerst het weefgetouw opgezet worden. Ik maak een ketting van ongeveer 5m, dus heel wat plaats om zelf nog te ontwerpen. Opbomen, doorhalen etc. Dit duurt de hele dag en nog niet klaar, maar nog maar zo’n 15 min werk voor morgen en dan kunnen we erin vliegen.

Het voelt super goed om zo voor iemand te werken en eindelijk wat ik in al die jaren tot nu toe op Sint-Lucas en in Finland heb geleerd eens nuttig te kunnen gebruiken. Ik kijk uit naar het verdere verloop.






2 comments:

witar said...

als ge zo'n weefgetouw moet hebben, ik had al eens ne mail gestuurd me te zegge da er 1 te koop stond, das ook zo breed ma ni zo hoog...

is da werk, echt werk, of is da een soort van stage? want da weet ik ni zo goe, kben ma nen LO-er

adios

op naar de volgende

Hanne Van obberghen said...

Is die nog steeds te koop? Ma ja ge had maar vier schachten zeker? Ik geraak nu al gefrustreerd als ik er maar acht heb.

Das een stage, maar het blijft een nine to five job.

kusjes
ikke