Monday, February 18, 2008

Practical training in keskusta-fabrics: Dag 5

Vandaag een ketting opgezet om dubbelweefsel aangeleerd te krijgen. Opwaartse inrijging in twee verschillende kleuren (blauw en groen) afwisselend blauw en groen in 16 schachten. Het weefsel is 7 draden per cm, maar doordat het dubbel is, komt dat dus op 14 draden per cm. Deze keer ging het al heel wat vlotter om het weefgetouw op te zetten, dus tegen mijn verwachtingen in kon ik vandaag al beginnen weven. Ik was wat afwachtend, omdat ik dacht dat ik wat les ging krijgen van Silja. Maar dus verkeerd gedacht. Ik was klaar en ze zei me dat ik kon beginnen met mijn double weave. Ik moest eerst met gewone linnenbinding beginnen, want een mens moet niet lopen als hij niet kan stappen. Silja zei, je moet gewoon in twee lagen denken, eerst eerste inslag van linnenbinding blauw, dan eerste inslag van linnenbinding groen, dan tweede van blauw en dan tweede van groen en etc. En met deze korte uitleg kon ik me inbeelden hoe in twee lagen te denken. Het is gelukt van de eerste keer zonder fouten. Ik ben heel trots op mezelf. Vervolgens heb ik in strepen gewerkt. Dus de ene keer dubbel weefsel met enkel blauw boven zichtbaar, vervolgens dubbel weefsel met enkel groen boven zichtbaar. Onderaan krijg je dus het omgekeerde. Ik ben helemaal weg van dit dubbel weven. Zo blij dat ik het eindelijk snap. Morgen gaan we een stapje verder en motieven maken in dubbel weefsel. Dat wordt interessant.



Mijn picknickplekje.

1 comment:

witar said...

amaiamai, wa nen technische uitleg... ik kan wel een beetje volgen, maar ik zou het resultaat wel eens willen zien... en ik vind het ook wel knap da je er zo snel mee weg bent!!

en da picknickplekje wil ik ook wel eens bezoeken... :-)


groetjes


ikke